Zoek je een leuk appartement in Utrecht?
- Vind jij het ook zo moeilijk om in Utrecht een appartement te vinden dat voldoet aan al jouw wensen?
- Er zijn zoveel kanalen waarop appartementen worden aangeboden maar welke site / kanaal moet je nu nemen en kun je vertrouwen?
- Hoe word ik nu gekozen als huurder als ik een appartement heb gezien waar wel meer dan 10 mensen tegelijk zijn geweest?
- Welke zekerheid heb ik als ik aangeef een appartement te willen huren dat ik het appartement ook daadwerkelijk heb en ga huren?
- Moet ik als ik aangeef het appartement te willen huren, accepteren -als de makelaar of verhuurder dit vraagt- om direct contant te betalen of direct mee te gaan naar het kantoor om daar een contract te tekenen en direct te betalen?
- Klopt het wel dat ik als huurder een commissie moet betalen aan de makelaar?
- Wat moet ik doen als ik heb aangegeven een woning te willen huren en ik al de aanbetaling heb gedaan en dat er in het huurcontract allemaal bepalingen staan die ik niet van te voren wist en als gevolg niet meer wil huren?
Herken je je in deze vragen bij het huren van een appartement? Dan ben je bij LivingUtrecht aan het juiste adres! Wij doen voor jou de selectie van appartementen die aansluiten op jouw wensen en wij laten jou exclusief (zonder andere potentiele huurders) een appartement zien. Wij creëren geen gekte, oefenen geen druk uit en vragen geen commissie. Wij zijn transparant in de voorwaarden zonder verrassingen achteraf. De eigenaren voor wie wij verhuren werken enkel met erkende ROZ huurcontracten. Wij hanteren een strikte naleving van onze voorwaarden die op deze site zijn terug te vinden.
Heb je een leuk appartement gezien en zou je deze graag willen bezichtigen?
Liever ‘s avonds of in het weekend bezichtigingen?
Bel voor een afspraak naar +31 (0) 35 582 2627 of stuur een e-mail naar info@livingutrecht.nl.
De voordelen van Living Utrecht
- Wij doen voor jou de selectie en laten jou exclusief een appartement zien. Wij creëren geen gekte, oefenen geen druk uit en vragen geen commissie.
- Wij zijn transparant in de voorwaarden zonder verrassingen achteraf. De eigenaren voor wie wij verhuren werken enkel met erkende ROZ huurcontracten.
- Wij hanteren een strikte naleving van onze voorwaarden die op deze site zijn terug te vinden.
Onze manier van aanpak is als volgt:
- Je meldt je als huurder aan bij ons als je op zoekt bent naar een appartement. Je geeft aan wat jouw wensen zijn voor een soort appartement dat je zoekt. Denk daarbij aan de volgende punten: de grootte van het appartement, de wijk, de prijs, hoeveel slaapkamers etc. Aanmelden met jouw zoekwens doe je door ons een email te sturen naar info@livingutrecht.nl.
- Wij nemen binnen 24 uur contact met je op en we bespreken met je jouw wensen door. Wij rekenen een vaste prijs voor het zoeken naar een geschikt appartement voor je. Die kosten zijn 475,- exclusief 21% btw. en je betaalt pas na een succesvolle huur natuurlijk;-). Op moment dat je ons akkoord geeft om te zoeken wordt je bekend geacht en is de overeenkomst tot stand gekomen dat je ons bij een succesvolle huur 475,- plus 21% btw betaald.
- Hebben wij een geschikt appartement voor je gevonden, dan organiseren wij – met jouw goedvinden en afstemming- dat er een bezichtiging voor het appartement komt dat jij leuk vindt. Als je komt kijken dan heb je exclusief de gelegenheid het appartement te bekijken zonder dat er nog bijvoorbeeld 10 anderen rondlopen die ook op hetzelfde tijdstip zijn uitgenodigd. Dit wordt vaak gedaan om zo een “gekte” en onnodige druk te zetten op je als potentiële huurder. Wij doen dat niet.
- Vind je het appartement dat je gezien hebt helemaal te gek en wil je het huren dan is ons beleid dat je aan ons een aanbetaling betaalt van 500,–. op de huur. Wat gebeurt er met die aanbetaling en waarom moet ik die aanbetaling betalen? Als eerste voor de duidelijkheid de aanbetaling is geen extra kost die je betaalt. Het is een voorschot op de eerste maand huur (aanbetaling). Ten tweede de betaling geschiedt altijd via de bank en je krijgt een bevestiging van de betaling (dus geen contante betalingen). De aanbetaling is voor jou dè garantie dat jij het appartement dat je zo graag wilt hebben ook echt van jou is. Wij stoppen -direct nadat de betaling van jou is ontvangen (of bevestigd aan ons dat betaald is met een printscreen bewijs)- met alle andere geplande bezichtigingen. De aanbetaling is tevens voor de eigenaar de garantie dat hij een huurder heeft en dan hoeven de eigenaren ons niet langer te betalen voor het doen van de bezichtigingen. Je kunt niet zonder een bezichtiging huren. Het moment van de aanbetaling is de bevestiging dat je de overeenkomst wilt aangaan en dat er een succesvolle huur door ons tot stand is gebracht voor je.
- Vervolgens stuur je ons de kopie van jouw ID zodat wij dit kunnen doorsturen naar een ander bedrijf die de ROZ contracten opstelt en de screening doet. Dit is een externe partij. Jij betaalt enkel de overeengekomen kosten van 475,- plus de 21% btw voor de zoekopdracht die wij dan succesvol voor je hebben voltooid. verder betaal je niets. Zodra je het huurcontract ontvangt, ontvang je tevens van ons de nota van 475,- exclusief 21% btw.
- Indien je zelf nog niet voldoende inkomsten of vermogen hebt en je wilt toch graag huren dan denken wij met je mee. De huidige eisen die veel verhuurders vragen zijn circa 3,5x de maandhuurprijs die je aan inkomen per maand moet verdienen (dat is best veel en vaak onmogelijk). Wij hebben 2 opties: of je hebt iemand uit jouw omgeving die garant staat voor jou dat jij je aan de maandelijkse huurverplichtingen (huur betalen) kunt voldoen. Wij maken dan een apart contract met jou en deze persoon die garant staat. De kosten zijn hiervoor 275,— exclusief 21% btw. Of de andere mogelijkheid is dat je meerdere maanden huur vooruitbetaalt.
- Zodra jij hebt bevestigd dat je het appartement wilt huren èn je de aanbetaling hebt gedaan van 500,– èn je jouw kopie ID naar ons hebt gestuurd, sturen wij alles door naar het externe bedrijf en dan wordt het huurcontract opgesteld en de screening uitgevoerd. Vanaf dat moment ben je de bovenvermelde kosten van 475,- plus 21% btw verschuldigd. NB: wij laten geen huurcontract opmaken vòòrdat de aanbetaling van 500,– is ontvangen. Indien je na de bevestiging te willen huren je je toch bedenkt en als het contract reeds is gemaakt dan betalen wij de aanbetaling niet terug en dien je ook de kostenaam ons van 475,- plus 21% btw te betalen. Let op het kan zelfs zo zijn dat de eigenaar ook eisen dat je huur moet betalen omdat er en overeenkomst tot stand is gekomen en zij andere kandidaten hebben afgezegd omdat jij hebt aangegeven te gaan huren.
- Op het moment dat het huurcontract gemaakt is (dit is doorgaans binnen 1 a maximaal 2 dagen), wordt het huurcontract per email naar je gestuurd tezamen met de factuur van 475,– vermeerderd met 21% BTW. Mocht je vragen hebben over het huurcontract dan bespreken we die met je. Het kan zijn dat de juridische taal in een contract wat moeilijk te lezen en begrijpen is; dat komt omdat het huurcontract volgt uit de Nederlandse huurwet (de zogenoemde ROZ contracten).
- Zodra je het contract getekend hebt, je de betalingen van de borg en de resterende huur (de huur verminderd met de aanbetaling van 500,–) en de nota van 475,– vermeerderd met 21% BTW hebt betaald dan krijg je de sleutel van jouw appartement en is de volgende stap de check-in in jouw nieuwe appartement. Let op dat tegenwoordig alles digitaal gaat dus je hoeft niet op ene kantoor te komen om een contract te tekenen, dat gaat via de email.
- Bij de check-in gaan we niet alles langs lopen en controleren. het kost veel tijd en wellicht mis je wel bepaalde kranen die lekken of verwarming die niet werkt etc. Alle appartementen zijn in de regel nieuw of in zeer goede staat. Wij willen jullie de tijd geven rustig het appartement te bekijken en vragen je om uiterlijk binnen 24 uur na de check in aan ons per email een bericht te sturen indien er iets niet goed is of kapot is. Die afspraken maken wij met de eigenaren dat we schades die al bestaand zijn binnen 24 uur melden zodat jullie niet aansprakelijk daarvoor zijn. Het is dus belangrijk dat indien er gebreken zijn dat je daar foto’s van maakt en dat je dat ons meldt via de email binnen 24 uur nadat de check in is geweest. Wij voegen dan jouw e-mail met de foto’s en beschrijving van de (aanvullende) gebreken toe aan jouw digitale dossier zodat je – als je ooit weggaat- geen problemen krijgt met verrekeningen met de door jou betaalde borg. NB indien je niet binnen 24 uur na de check in doorgeeft per email aan ons dat er gebreken zijn gaan wij er vanuit dat het appartement zich in de nieuw staat bevond op moment van de check in. Daar teken je ook al voor in het contract dus het is belangrijk dat je het appartement goed checkt op gebreken want het is lastig te bewijzen -als je ooit het appartement verlaat –je dan pas melding maakt van schade die er naar jouw idee al was bij de start van jouw contract. De meterstanden gaan tegenwoordig in 9 van de 10 keer via zogenoemde smart meters, dat wil zeggen dat we niet langer de meterstanden zelf hoeven op te nemen want per dag kan de energieleverancier inzien wat de standen zijn.
- Gebruikelijk is dat (indien er gèèn sprake is van een maandelijkse vaste vergoeding voor gas water en licht of indien je zelf verantwoordelijk bent voor de aansluiting van gas water en licht) eens per jaar wordt afgerekend wat jouw daadwerkelijk verbruik is geweest van gas, water en elektra (en mogelijk internet). Dat kan betekenen dat je moet bijbetalen indien blijkt dat je meer hebt verbruikt dan het maandelijkse voorschot dat je betaalde en in de huurovereenkomst is vermeld. Indien je meer dan 10% moet bijbetalen dan zal daarna de maandelijkse voorschot betaling van het gas water en elektra verhoogd worden.
- Eigenaren kunnen eens per jaar of na afloop van de afgesproken huurperiode de huur verhogen.
- Mocht je uiteindelijk -na afloop van de afgesproken huurperiode of op een bepaald moment- besluiten een ander appartement te willen huren en wil je jouw huur opzeggen, neem dan contact met ons op. Dit staat ook in het contract vermeld.
- Weet overigens dat indien je een ander appartement (bijvoorbeeld een groter appartement of in een andere wijk) wilt gaan huren dat je als “bestaande” huurder in ons systeem “voorrang” hebt op de andere zoekers naar een appartement. Weet ook dat het dikwijls voorkomt dat wij je adviseren alvast een beschikbaar appartement uit ons bestand te huren in afwachting van een ander appartement waarvan wij weten dat die beschikbaar komt en die meer aansluit op jouw wensen. De reden hiervoor is dat in deze hectische huurmarkt in Utrecht je maar beter een appartement kunt hebben dan dat je blijft zoeken omdat zodra je een appartement hebt uit ons bestand je dan de “voorrang” hebt door te stromen naar een ander appartement. De meeste eigenaren staan flexibel open voor deze constructie. Wij doen niet aan sleutelgeld of dergelijke manieren om je voorrang te geven.
- Ben je toe aan een ander appartement dan volgt er de pre check out en de check out. Wij nemen de e-mails met eventuele opmerkingen en foto’s door en het appartement wordt gecontroleerd op gebreken die er dan zijn. Wij controleren of jij het appartement in dezelfde staat oplevert zoals wij dat hebben opgeleverd aan jou toen jouw huurcontract inging. Meld ons vooraf of er iets gebroken of kapot is, want dat kan altijd gebeuren namelijk. Het is beter dat wij voorafgaand aan de (pre) check-out weten dat er iets kapot is dan dat dit pas tijdens de oplevering bekend wordt. Het is standaard zo dat op het moment dat jij weggaat er op diezelfde dag al een nieuwe huurder het appartement gaat huren. Dus die nieuwe huurder wordt – net zoals toen jij ging huren- gevraagd gebreken te melden binnen 24 uur en als blijkt dat er gebreken zijn die wij bijvoorbeeld tijdens onze (pre) check out over het hoofd hebt gezien dan wordt je aansprakelijk gehouden voor deze gebreken. Tijdens de check-out nemen worden de meterstanden opgevraagd van gas, water en elektra zodat we daarna de afrekening kunnen maken.
- Belangrijk is dat jij bij de pre check out en voorafgaand aan de check out de gelegenheid krijgt zelf de eventueel veroorzaakte schade te repareren. Dat recht heb je altijd. Echter als bij de check out de zaken toch niet gemaakt of goed gemaakt zijn dan moeten wij op jouw kosten iemand de schade laten repareren. Deze kosten verrekenen we dan met de borg.
- Standaard is in het huurcontract een schoonmaakkost opgenomen die jij als huurder moet betalen. Dit is 250,– en dit wordt verrekend met de borg die je hebt betaald. Soms is het minder, soms is het meer maar de nota hebben wij hiervan en die is voor jouw rekening. Dit is een verplichte betaling omdat uit de praktijk is gebleken dat de “definitie” van schoon nogal verschilt per persoon en aangezien wij geen discussie willen hebben over wat wel of niet schoon is, laten wij dat standaard op jouw kosten schoonmaken. NB: dat betekent niet dat je het appartement in een grote bende kunt achterlaten. Je wordt – zoals in het huurcontract staat- geacht het appartement in dezelfde staat op te leveren als gekregen. Dat betekent dat jij jouw persoonlijke spullen (en vooral afval) moet opruimen. Koelkast leeg, (af)was gedaan, vuilnis weg, etc. De schoonmaak is met name de deep clearing van koelkast, matras, gordijnen, douche etc.
- Als extra voorwaarde nemen de eigenaren in het contract op dat de betaling van de (resterende) borg aan jou pas wordt betaald nadat jij een bewijs hebt overgelegd dat je uitgeschreven bent op het adres. Als jij je namelijk niet uitschrijft kunnen de eigenaren aangeslagen worden voor het betalen van lokale belastingen omdat je nog staat ingeschreven op het adres. De borgsom is sinds 1 juli 2024 maximaal 2 keer de huur en de borg moet in beginsel worden terugbetaald binnen 2 weken nadat de check in is geweest en de zaken zijn afgerekend. het kan zijn dat je wel de email van de verrekening ontvangt maar dat er nog geen afrekening van energie en water is, we houden dan een bedrag achter om er zeker van te zijn dat de openstaande bedragen betaald worden.
- Indien de eigenaren voor jou de energiecontracten hebben geregeld en betaald aan de energiemaatschappij dan geven wij de meterstanden door aan de energiemaatschappij zodat wij een eind nota van hen ontvangen. Vervolgens maken wij de afrekeningen met jou over de betalingen die jij maandelijks als voorschot hebt betaald en wat jouw daadwerkelijke verbruik is geweest. Omdat wij afhankelijk zijn van de reactie snelheid van de energiemaatschappij, hanteren wij een termijn van maximaal 2 maanden waarbinnen wij de resterende (borg) aan jou uitbetalen. Let wel: als je geen bewijs uitschrijving op het adres overlegt betalen we geen borg uit.