Zoek je een leuk appartement in Utrecht?
- Vind jij het ook zo moeilijk om in Utrecht een appartement te vinden dat voldoet aan al jouw wensen?
- Er zijn zoveel kanalen waarop appartementen worden aangeboden maar welke site / kanaal moet je nu nemen en kun je vertrouwen?
- Hoe word ik nu gekozen als huurder als ik een appartement heb gezien waar wel meer dan 10 mensen tegelijk zijn geweest?
- Welke zekerheid heb ik als ik aangeef een appartement te willen huren dat ik het appartement ook daadwerkelijk heb en ga huren?
- Moet ik als ik aangeef het appartement te willen huren, accepteren -als de makelaar of verhuurder dit vraagt- om direct contant te betalen of direct mee te gaan naar het kantoor om daar een contract te tekenen en direct te betalen?
- Klopt het wel dat ik als huurder een commissie moet betalen aan de makelaar?
- Wat moet ik doen als ik heb aangegeven een woning te willen huren en ik al de aanbetaling heb gedaan en dat er in het huurcontract allemaal bepalingen staan die ik niet van te voren wist en als gevolg niet meer wil huren?
Herken je je in deze vragen bij het huren van een appartement? Dan ben je bij LivingUtrecht aan het juiste adres! Wij doen voor jou de selectie van appartementen die aansluiten op jouw wensen en wij laten jou exclusief (zonder andere potentiele huurders) een appartement zien. Wij creëren geen gekte, oefenen geen druk uit en vragen geen commissie. Wij zijn transparant in de voorwaarden zonder verrassingen achteraf. De eigenaren voor wie wij verhuren werken enkel met erkende ROZ huurcontracten. Wij hanteren een strikte naleving van onze voorwaarden die op deze site zijn terug te vinden.
Heb je een leuk appartement gezien en zou je deze graag willen bezichtigen?
Liever ‘s avonds of in het weekend bezichtigingen?
Bel voor een afspraak naar +31 (0) 35 582 2627 of stuur een e-mail naar info@livingutrecht.nl.
De voordelen van Living Utrecht
- Wij doen voor jou de selectie en laten jou exclusief een appartement zien. Wij creëren geen gekte, oefenen geen druk uit en vragen geen commissie.
- Wij zijn transparant in de voorwaarden zonder verrassingen achteraf. De eigenaren voor wie wij verhuren werken enkel met erkende ROZ huurcontracten.
- Wij hanteren een strikte naleving van onze voorwaarden die op deze site zijn terug te vinden.
Onze manier van aanpak is als volgt:
- Je meldt je als huurder aan voor een appartement die je leuk vindt en je stuurt ons een email met jouw interesse. En staat er geen appartement tussen wat aansluit op jouw wensen maar heb je een wens en ben je op zoek naar iets, mail ons dan ook.
- Wij nemen binnen 24 uur contact met je op en we bespreken met je jouw wensen door.
- Komt er een bezichtiging voor het appartement dat jij leuk vindt dan kom jij kijken en heb je exclusief de gelegenheid het appartement te bekijken zonder dat er nog bijvoorbeeld 10 anderen rondlopen die ook op hetzelfde tijdstip zijn uitgenodigd. Dit wordt vaak gedaan om zo een “gekte” en onnodige druk te zetten op je als potentiële huurder. Wij doen dat niet.
- Vind je het appartement dat je gezien hebt helemaal te gek en wil je het huren dan is ons beleid dat je aan ons een aanbetaling betaalt van 500,–. Wat gebeurt er met die aanbetaling en waarom moet ik die aanbetaling betalen? Als eerste de aanbetaling is geen extra kost die je betaalt. Het is een voorschot op de eerste maand huur (aanbetaling). Ten tweede de betaling geschiedt altijd via de bank en je krijgt een bevestiging van de betaling (dus geen contante betalingen). De aanbetaling is voor jou dè garantie dat jij het appartement dat je zo graag wilt hebben ook echt van jou is. Wij stoppen -direct nadat de betaling van jou is ontvangen (of bevestigd aan ons dat betaald is met een printscreen bewijs)- met alle andere geplande bezichtigingen. De aanbetaling is tevens voor de eigenaar de garantie dat hij een huurder heeft en dan hoeven de eigenaren ons niet langer te betalen voor het doen van de bezichtigingen.
- Vervolgens stuur je ons de kopie van jouw ID zodat wij dit kunnen doorsturen naar een ander bedrijf die de ROZ contracten opstelt en de screening doet. Dit is een externe partij. NB standaard wordt gestart met een contract voor bepaalde tijd van maximaal 2 jaar waarbij eerst voor een duur van 6 of 7 maanden wordt gestart. Blijkt dat de relatie tussen jou en de eigenaren goed is en er voor de eigenaren geen reden is om niet langer te verhuren dan wordt er in de praktijk stilzwijgend verlengd naar een contract voor onbepaalde tijd. Dit staat ook zo in het contract vermeld. In de periode van 6-7 maanden kan de verhuurder niet de huur opzeggen.
- Wij rekenen geen commissie aan je voor onze diensten omdat de eigenaren van het appartement ons betalen om jou een mooi appartement te tonen. Overigens is ook sinds een aantal jaren door rechters bepaald dat een huurder geen commissie behoeft te betalen aan een makelaar.
- De eigenaren -waarvoor wij proberen hun appartement te verhuren- laten de screening van de kandidaten en het opstellen van de ROZ huurcontracten doen door een extern bedrijf. Dat externe bedrijf stuurt een rekening aan de eigenaren en de eigenaren brengen deze kosten bij jou in rekening. Dit is een bedrag van 475,– exclusief 21% btw.
- Indien je zelf nog niet voldoende inkomsten of vermogen hebt en je wilt toch graag huren dan denken wij met je mee. De huidige eisen die veel verhuurders vragen zijn circa 3,5x de maandhuurprijs die je aan inkomen per maand moet verdienen (dat is best veel en vaak onmogelijk). Wij hebben 2 opties: of je hebt iemand uit jouw omgeving die garant staat voor jou dat jij je aan de maandelijkse huurverplichtingen (huur betalen) kunt voldoen. Wij maken dan een apart contract met jou en deze persoon die garant staat. De kosten zijn hiervoor 175,— exclusief btw. Of de andere mogelijkheid is dat je een dubbele Borg betaalt voorafgaand aan de check in.
- Zodra jij hebt bevestigd dat je het appartement wilt huren èn je de aanbetaling hebt gedaan van 500,– èn je jouw kopie ID naar ons hebt gestuurd, sturen wij alles door naar het externe bedrijf en dan wordt het huurcontract opgesteld en de screening uitgevoerd. Je bent dan de kosten verschuldigd van het opstellen van het huurcontract. NB: wij laten geen huurcontract opmaken vòòrdat de aanbetaling van 500,– is ontvangen. Indien je na de bevestiging te willen huren je je toch bedenkt en als het contract reeds is gemaakt dan betalen wij de aanbetaling niet terug en dien je wel de kosten te betalen en kan de eigenaar ook eisen dat je huur moet betalen. Wij behouden dan het recht voor tot die tijd dat de kosten en eventuele huur is betaald, de door jou gedane aanbetaling te verrekenen met de nog te betalen kosten.
- Op het moment dat het huurcontract gemaakt is (dit is doorgaans binnen 1 a maximaal 2 dagen), wordt het huurcontract per email naar je gestuurd tezamen met de factuur van 475,– vermeerderd met 21% BTW. Mocht je vragen hebben over het huurcontract dan bespreken we die met je. Het kan zijn dat de juridische taal in een contract wat moeilijk te lezen en begrijpen is; dat komt omdat het huurcontract volgt uit de Nederlandse huurwet (de zogenoemde ROZ contracten).
- Zodra je het contract getekend hebt, je de betalingen van de borg en de resterende huur (de huur verminderd met de aanbetaling van 500,–) en de nota van 475,– vermeerderd met 21% BTW hebt betaald dan krijg je de sleutel van jouw appartement en doen wij samen met jou de check-in in jouw nieuwe appartement.
- Bij de check-in lopen we samen nog een keer door het net door jouw gehuurde appartement. Wij nemen foto’s van de meterstanden die wij toevoegen aan jouw dossier. Vervolgens controleren wij samen of er gebreken zijn in het appartement. Indien er gebreken zijn dan maken we daar foto’s van en melden wij dat in het dossier dat wij van jou hebben. Indien je -nadat wij weg zijn toch nog (andere) gebreken hebt gevonden dan moet je dat aan ons mededelen via de email binnen 24 uur nadat we de check in hebben gedaan. Wij voegen dan jouw e-mail met de foto’s en beschrijving van de (aanvullende) gebreken toe aan jouw dossier zodat je – als je ooit weggaat- geen problemen krijgt met verrekeningen met de door jou betaalde borg. NB indien je niet binnen 24 uur doorgeeft dat er gebreken zijn gaan wij ervanuit dat het appartement zich in nieuw staat bevond op moment van de check in. Daar teken je ook al voor in het contract dus het is belangrijk dat je het appartement goed checkt op gebreken want het is lastig te bewijzen -als je ooit het appartement verlaat –je dan pas melding maakt van schade die er naar jouw idee al was bij de start van jouw contract.
- Gebruikelijk is dat (indien er gèèn sprake is van een maandelijkse vaste vergoeding voor gas water en licht of indien je zelf verantwoordelijk bent voor de aansluiting van gas water en licht) eens per jaar wordt afgerekend wat jouw daadwerkelijk verbruik is geweest van gas, water en elektra (en mogelijk internet). Dat kan betekenen dat je moet bijbetalen indien blijkt dat je meer hebt verbruikt dan het maandelijkse voorschot dat je betaalde. Indien je meer dan 10% moet bijbetalen dan zal daarna de maandelijkse voorschot betaling van het gas water en elektra verhoogd worden.
- Eigenaren kunnen eens per jaar of na afloop van de afgesproken huurperiode de huur verhogen.
- Mocht je uiteindelijk -na afloop van de afgesproken huurperiode of op een bepaald moment- besluiten een ander appartement te willen huren en wil je jouw huur opzeggen, neem dan contact met ons op. Dit staat ook in het contract vermeld.
- Weet overigens dat indien je een ander appartement (bijvoorbeeld een groter appartement of in een andere wijk) wilt gaan huren dat je als “bestaande” huurder in ons systeem “voorrang” hebt op de andere zoekers naar een appartement. Weet ook dat het dikwijls voorkomt dat wij je adviseren alvast een beschikbaar appartement uit ons bestand te huren in afwachting van een ander appartement waarvan wij weten dat die beschikbaar komt en die meer aansluit op jouw wensen. De reden hiervoor is dat in deze hectische huurmarkt in Utrecht je maar beter een appartement kunt hebben dan dat je blijft zoeken omdat zodra je een appartement hebt uit ons bestand je dan de “voorrang” hebt door te stromen naar een ander appartement. De meeste eigenaren staan flexibel open voor deze constructie.
- Wij doen – als je ooit besluit weg te gaan- samen met jou de check-out net zoals wij met jou de check in hebben gedaan. Wij nemen de e-mails met eventuele opmerkingen en foto’s mee en gaan het appartement controleren op gebreken die er dan zijn. Wij controleren of jij het appartement in dezelfde staat oplevert zoals wij dat hebben opgeleverd aan jou toen jouw huurcontract inging. Meld ons vooraf of er iets gebroken of kapot is, want dat kan altijd gebeuren namelijk. Het is beter dat wij voorafgaan aan de check-out weten dat er iets kapot is dan dat dit pas tijdens de oplevering bekend wordt. Het is standaard zo dat op het moment dat jij weggaat er op diezelfde dag al een nieuwe huurder het appartement gaat huren. Dus die nieuwe huurder wordt – net zoals toen jij ging huren- gevraagd gebreken te melden binnen 24 uur en als blijkt dat er gebreken zijn die wij bijvoorbeeld tijdens onze check out over het hoofd hebt gezien dan wordt je aansprakelijk gehouden voor deze gebreken. Tijdens de check-out nemen wij tevens met jou de meterstanden op van gas water en elektra zodat we daarna de afrekening kunnen maken.
- Standaard is in het huurcontract een schoonmaakkost opgenomen die jij als huurder moet betalen. Dit is 250,– en dit wordt verrekend met de borg die je hebt betaald. Dit is een verplichte betaling omdat uit de rpatijk is gebeleken dat de “definitie” van schoon nogal verchilt per persoon en aangezien wij geen discussie willen hebben over wat wel of niet schoon is, laten wij dat standaard op jouw kosten schoonmaken. NB: dat betekent niet dat je het appartement in een grote bende kunt achterlaten. Je wordt – zoals in het huurcontract staat- geacht het appartement in dezelfde staat op te leveren als gekregen. Dat betekent dat jij jouw persoonlijke spullen (en vooral afval) moet opruimen. Koelkast leeg, (af)was gedaan, vuilnis weg, etc.
- Als extra voorwaarde nemen de eigenaren in het contract op dat de betaling van de (resterende) borg aan jou pas wordt betaald nadat jij een bewijs hebt overgelegd dat je uitgeschreven bent op het adres. Als jij je namelijk niet uitschrijft kunnen de eigenaren aangeslagen worden voor het betalen van lokale belastingen omdat je nog staat ingeschreven op het adres.
- Indien de eigenaren voor jou de energiecontracten hebben geregeld en betaald aan de energiemaatschappij dan geven wij de meterstanden door aan de energiemaatschappij zodat wij een eind nota van hen ontvangen. Vervolgens maken wij de afrekeningen met jou over de betalingen die jij maandelijks als voorschot hebt betaald en wat jouw daadwerkelijke verbruik is geweest. Omdat wij afhankelijk zijn van de reactie snelheid van de energiemaatschappij, hanteren wij een termijn van maximaal 2 maanden waarbinnen wij de resterende (borg) aan jou uitbetalen. Let wel: als je geen bewijs uitschrijving op het adres overlegt betalen we geen borg uit.