Beheer
Bij het in eigendom hebben en exploiteren (verhuren) van onroerend goed komen logischerwijs ook beheerskosten kijken, welke bestaan uit (voornamelijk) financiële/administratieve,- en technisch beheerskosten.
Wat houdt beheer van jouw huis in?
Een beheerder is niet zo maar iemand die op jouw woning past. Nee, er komt veel meer bij kijken. Een huis verhuren kan iedereen; maar voldoet deze huurder dan ook aan jouw verwachting en ken je de (zorg)verplichtingen die je hebt als verhuurder?
Helemaal risicoloos zal de verhuur van een huis nooit zijn, echter kunnen wij kunnen een hoop doen om de risico’s zoveel mogelijk te beperken.
Een van de redenen om jouw huis in beheer te geven is ontzorgen. Je hoeft dus geen anderen in te schakelen en je weet zeker dat jouw huis op een professionele wijze wordt beheerd.
Ook wanneer het gaat om beheer van meerdere woningen maken wij op maat voor jou een beheersovereenkomst waarbij rekening gehouden wordt met hiertoe specifiek benodigde know-how en dienstverlening.
Bij LivingUtrecht staat de klant centraal. Ten eerste zorgen wij dat jij als opdrachtgever, door onze protocollen, werkprocessen en rapportages aan te laten sluiten op uw specifieke wensen. Ten tweede de huurder; door het persoonlijke contact en de inzet van Yardi voor snelle en heldere communicatie bij klacht- en reparatiemeldingen via het Klant Contact
Wij hebben 2 vormen van beheer die wij aanbieden. Hieronder staan puntsgewijs de verschillen van de 2 vormen beheert. Deze punten geven een duidelijk beeld weer wat beheer inhoudt en wat we op dit gebied voor je kunnen betekenen. Heb je vragen over deze punten of andere zaken, dan kan je ons altijd bellen of mailen via de gegevens op onze contactpagina.
Financieel / Administratief beheer
- Aanbieden van jouw huis op one website en netwerk (pararius/funda/huurwoningen.nl, huislijn, jaap, Huurda, Rooftrack etc etc)
- Kandidaat huurders selectie/ screening op hun kredietwaardigheid en identiteitscheck in overeenstemming met jouw wensen
- Begeleiding van bezichtigingen met potentiele huurders
- Het laten opstellen van huurcontracten / borg of garantie overeenkomsten gebaseerd op het ROZ model woonruimte en afgestemd op jouw wensen
- Begeleiden bij de sleuteloverdracht en coördineren de eerste betaling, huur en waarborg betaling.
- Begeleiden bij de oplevering bij het einde van een huurovereenkomst en de voorinspectie uitvoeren.
- Huurfacturen aan huurders verzenden, zowel met als zonder BTW
- Incasseren van huren en bijkomende financiële afhandeling verzorgen
- Periodieke administratieve huurafrekening aan eigenaar verzorgen
- Bewaken van betalingen en huurachterstanden
- Verzorgen van aanmaningen en een volledig incassotraject tot en met de inschakeling van gerechtsdeurwaarder
- 1e aanspreekpunt voor huurders (huismeester)
- sleutelmanagement
- Opstellen en beheersen van budgetten (kosten en opbrengsten beheersen/ meerjarenplan bij VvE)
- Verrichten van betalingen met toestemming van verhuurder
- Verzorgen van huurverhogingen en bijbehorende schriftelijke kennisgevingen hiervan
- Administreren en verrekenen van voorschotten en kosten van diensten en service aangelegenheden alsmede gemeentelijke belastingen en heffingen doorbelasten aan huurder
- Verhuurkosten (verhuurcourtage genoemd, zijn alle kosten tezamen om het onroerend goed verhuurd te houden. Hierbij kan gedacht worden aan marketing van het vastgoedpand, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties, reclameborden en/of online marketing. Ook de kosten voor het rondleiden van toekomstige huurders vallen onder de verhuurkosten)
- Jouw huurders kunnen 24 uur per dag terecht voor alle vragen en klachten, welke binnen 24 uur worden behandeld. Wij bieden een uitstekedne service. Een snelle en heldere communicatie bij klacht- en reparatiemeldingen staat centraal omdat op die manier jouw huurders tevreden zijn met als gevolg een betere bewoning en een langere huurperiode.
Technisch beheer
- Verrichten van inspectie bij mutatie en inspectierapporten opstellen
- Verrichten van inspectie bij klachten
- Verrichten van periodieke en preventieve inspecties indien gewenst
- Afhandeling klachtenonderhoud van huurders en / of derden
- Uitbrengen onderhoudsvoorstellen
- Offerte aanvraag, opdrachtverstrekking en controle op uitvoering onderhoud
- Controle ingediende nota’s
- Verzorgen opleveringen en garantieverplichtingen indien aanwezig
- Afsluiten en marktconform houden onderhoudscontracten
- Toezicht op goede naleving onderhoudscontracten
- Verhelpen technische storingen
- Coördineren onderhoudsopdrachten
Wij worden ook vaak in het voortraject van nieuwbouw- en herontwikkelingsprojecten betrokken als meedenkend adviseur. Wij kunnen adviseren ten aanzien van de haalbaarheid van het project, wij kunnen op basis van een analyse van de locatie, de doelgroep(en), de (markt)ontwikkelingen en de sterke en zwakke punten van het geboden project jou inzicht geven in het proces en wij kunnen daarin optimalisatievoorstellen doen. Onze brede expertise en ervaring biedt daarbij voordeel.
Wat zijn de kosten van vastgoedbeheer?
Afhankelijk van welke dienst je van ons afneemt bieden wij een prijs op maat aan.
Voor administratief beheer rekenen we standaard een percentage van 6% van de huur inclusief service kosten (en in sommige gevallen een vast bedrag).
Voor technisch beheer rekenen we standaard een percentage van 6% van de huur inclusief service kosten (en in sommige gevallen een vast bedrag).
Voor beide vormen van beheer en voor grotere portefeuilles maken we graag afspraken op maat.
Alle genoemde percentages worden vermeerderd met 21% BTW.
Voor grotere portefeuilles maken we graag afspraken op maat. Informeer via info@livingutrecht.nl naar de aantrekkelijke tarieven voor de mogelijkheden.