Ben je verhuurder?
- Heb je een 2e huis dat je wilt verhuren maar ken je niet de “regels” van het verhuren?
- Heb je een huis gekocht als belegging en wil je het huis verhuren?
- Ben je nieuw in de wereld van verhuur van huizen/ en en vraag je je af wat er allemaal op je afkomt aan verhuurdersverplichtingen?
- Wil je jouw huurinkomsten onbelast en zonder heffing van belastingen blijven ontvangen? Ken je de fiscale risico’s bij het verhuren?
- Heb je inzicht in jouw verplichtingen die je hebt als verhuurder en wat jouw rechten zijn?
- Ken je de rechten en plichten die een huurder heeft?
- Wat als er gebreken ontstaan aan het huis en er moeten reparaties uitgevoerd worden. Ben je bekend welke gebreken de huurder zelf moet herstellen of voer je alle reparaties standaard uit als een huurder daarom vraagt?
- Ben je bekend met de beleidsregels in de stad waar jij jouw huis verhuurt?
- Ben je bekend dat gemeentes een afdeling handhaving hebben die pro actief controles uitvoeren op de verhuur van huizen?
- Heb je geen zin meer om als verhuurder/eigenaar achter jouw huurpenningen van jouw huurders aan te moeten gaan?
- Heb je een huurder die regelmatig zijn verplichtingen als huurder niet nakomt zoals het niet betalen van huur, het veroorzaken van overlast?
- Ben je al gedurende langere tijd verhuurder en heb je geen zin meer in het beantwoorden van telefoontjes/ e-mails van huurders over de problemen waarvan zij vinden dat jij dit moet oplossen en wil je graag iemand die jou ontzorgt en van “a tot z” voor jou alles regelt?
- Heb je geen zin of ken je geen mensen om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren in jouw huis?
- Baal je ervan en herken je de stress als je geen aannemer of loodgieter of elektricien kan vinden op korte termijn en de huurder dreigt geen huur meer te betalen omdat er gebreken zijn?
- Baal je ervan als je de hoofdprijs moet betalen voor een reparatie aan jouw pand?
- Herken je het dat huurders onredelijk zijn en overlast veroorzaken?
- Hoe vaak is het voorgevallen dat je gedurende jouw hard verdiende vakantie gebeld wordt door jouw huurder omdat er problemen zijn in jouw verhuurde huis en krijg je er stress van dat jij terwijl je op vakantie bent nu snel iemand moet regelen om het probleem op te lossen?
- Heb je een huurder die naar een huurcommissie stapt en raak je betrokken in een juridisch spel over aanvang huurprijs toetsen of verlaging service kosten?
- Ben je betrokken in een huurcommissie procedure en heeft de huurcommissie in jouw nadeel beslist?
- Weet je niet wie te benaderen of wat te doen tegen een uitspraak van een huurcommissie?
- Ben je bang voor hoge advocaatkosten omdat een huurder de huur niet betaalt en jouw huis niet wilt verlaten?
- Wat moet je doen als een huurder illegale/ criminele activiteiten (wietplantages, drugshuizen) verricht in jouw huis? Wat als huurders met een enorme huurschuld met de noorderzon zijn vertrokken?
- Herken je het dat bij de check-out van jouw huis de huurder het huis niet schoon en in dezelfde staat waarin het is opgeleverd bij de start van de huurovereenkomst?
- Wil je een huis kopen en verbouwen naar meerdere appartementen of een bedrijfspand dat je wilt omzetten naar een woonhuis?
- Wil je een vergunning aanvragen bij de gemeente voor een verbouwing/ ontwikkeling?
LivingUtrecht als jouw partner
Herken je je in deze vragen bij het verhuren van een huis en zoek je een goede en betrouwbare partner? Dan ben je bij LivingUtrecht aan het juiste adres. Wij kunnen jou bijstaan in het verhuren van jouw huis en wij kunnen als jouw partner alles voor jou regelen van “a tot z” afhankelijk van jouw wensen. Wij kunnen jouw verantwoordelijkheden en zorgen als verhuurder “overnemen” indien wij het beheer van jouw huis verzorgen. Wij ontzorgen jou en nemen jouw werk volledig uit handen en zorgen dat je het maximale uit het verhuren haalt. Met onze expertise, proactieve aanpak en ons netwerk regelen wij alles: van het advies bij de kandidaat selectie en het opstellen van de contracten tot het laten uitvoeren van reparaties en het incasseren van jouw huur en het bewaken van jouw rendement op jouw huis.
Fiscale en juridische bijstand van Mijn-Recht Advocaat & Fiscalist
Wij kunnen je behoeden voor fiscale risico’s. Het meest onderschatte risico bij verhuurders is dat zijn een (groot)fiscaal risico lopen om door de belastingdienst aangeslagen te worden voor de huurinkomsten als zij niet de regels in acht nemen en bekend zijn met de risico’s.
Je denkt dat de huurinkomsten van jouw huis dat je in prive eigendom hebt, verhuurt vrij zijn van belastingen (onbelaste box 3 huurinkomsten) maar het kan zo maar zijn dat de huurinkomsten van jouw huis niet vrij zijn van belastingen (belaste box 1 huurinkomsten zonder aftrek van kosten!).
Wij werken samenwerken met Mijn-Recht Advocaat & Fiscalist. Zij kunnen jou op maat adviseren. Zij bieden een lidmaatschap “Sam’n beter ondernemen” aan waardoor je professioneel advies ontvangt van jouw persoonlijke advocaat en Fiscalist. Met dit lidmaatschap weet je zeker dat je altijd in jouw recht staat als verhuurder!
Beheer van jouw huis
Bij het in eigendom hebben en exploiteren (verhuren) van onroerend goed komen logischerwijs ook beheerskosten kijken, welke bestaan uit (voornamelijk) financiële/administratieve,- en technisch beheerskosten.
Wat houdt beheer van jouw huis in? Een beheerder is niet zo maar iemand die op jouw woning past. Nee, er komt veel meer bij kijken. Een huis verhuren kan iedereen; maar voldoet deze huurder dan ook aan jouw verwachting en ken je de (zorg)verplichtingen die je hebt als verhuurder? Helemaal risicoloos zal de verhuur van een huis nooit zijn, echter kunnen wij kunnen een hoop doen om de risico’s zoveel mogelijk te beperken. Een van de redenen om jouw huis in beheer te geven is ontzorgen. Je hoeft dus geen anderen in te schakelen en je weet zeker dat jouw huis op een professionele wijze wordt beheerd. Ook wanneer het gaat om beheer van meerdere woningen maken wij op maat voor jou een beheersovereenkomst waarbij rekening gehouden wordt met hiertoe specifiek benodigde know-how en dienstverlening.
Bij LivingUtrecht staat de klant centraal. Ten eerste zorgen wij dat jij als opdrachtgever, door onze protocollen, werkprocessen en rapportages aan te laten sluiten op uw specifieke wensen. Ten tweede de huurder; door het persoonlijke contact en de inzet van Yardi voor snelle en heldere communicatie bij klacht- en reparatiemeldingen via het Klant Contact. Wij hebben 2 vormen van beheer die wij aanbieden. Hieronder staan puntsgewijs de verschillen van de 2 vormen beheert. Deze punten geven een duidelijk beeld weer wat beheer inhoudt en wat we op dit gebied voor je kunnen betekenen. Heb je vragen over deze punten of andere zaken, dan kan je ons altijd bellen of mailen via de gegevens op onze contactpagina.
Financieel / Administratief beheer
- Aanbieden van jouw huis op one website en netwerk (Pararius/Funda/huurwoningen.nl, huislijn, Jaap, Huurda, Rooftrack etc etc)
- Kandidaat huurders selectie/ screening op hun kredietwaardigheid en identiteitscheck in overeenstemming met jouw wensen
- Begeleiding van bezichtigingen met potentiële huurders
- Het laten opstellen van huurcontracten / borg of garantie overeenkomsten gebaseerd op het ROZ model woonruimte en afgestemd op jouw wensen
- Begeleiden bij de sleuteloverdracht en coördineren de eerste betaling, huur en waarborg betaling.
- Begeleiden bij de oplevering bij het einde van een huurovereenkomst en de voorinspectie uitvoeren.
- Huurfacturen aan huurders verzenden, zowel met als zonder BTW
- Incasseren van huren en bijkomende financiële afhandeling verzorgen
- Periodieke administratieve huurafrekening aan eigenaar verzorgen
- Bewaken van betalingen en huurachterstanden
- Verzorgen van aanmaningen en een volledig incassotraject tot en met de inschakeling van gerechtsdeurwaarder
- 1e aanspreekpunt voor huurders (huismeester)
- sleutelmanagement
- Opstellen en beheersen van budgetten (kosten en opbrengsten beheersen/ meerjarenplan bij VvE)
- Verrichten van betalingen met toestemming van verhuurder
- Verzorgen van huurverhogingen en bijbehorende schriftelijke kennisgevingen hiervan
- Administreren en verrekenen van voorschotten en kosten van diensten en service aangelegenheden alsmede gemeentelijke belastingen en heffingen doorbelasten aan huurder
- Verhuurkosten (verhuurcourtage genoemd, zijn alle kosten tezamen om het onroerend goed verhuurd te houden. Hierbij kan gedacht worden aan marketing van het vastgoedpand, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties, reclameborden en/of online marketing. Ook de kosten voor het rondleiden van toekomstige huurders vallen onder de verhuurkosten)
- Jouw huurders kunnen 24 uur per dag terecht voor alle vragen en klachten, welke binnen 24 uur worden behandeld. Wij bieden een uitstekedne service. Een snelle en heldere communicatie bij klacht- en reparatiemeldingen staat centraal omdat op die manier jouw huurders tevreden zijn met als gevolg een betere bewoning en een langere huurperiode.
Technisch beheer
- Verrichten van inspectie bij mutatie en inspectierapporten opstellen
- Verrichten van inspectie bij klachten
- Verrichten van periodieke en preventieve inspecties indien gewenst
- Afhandeling klachtenonderhoud van huurders en / of derden
- Uitbrengen onderhoudsvoorstellen
- Offerte aanvraag, opdrachtverstrekking en controle op uitvoering onderhoud
- Controle ingediende nota’s
- Verzorgen opleveringen en garantieverplichtingen indien aanwezig
- Afsluiten en marktconform houden onderhoudscontracten
- Toezicht op goede naleving onderhoudscontracten
- Verhelpen technische storingen
- Coördineren onderhoudsopdrachten
Wij worden ook vaak in het voortraject van nieuwbouw- en herontwikkelingsprojecten betrokken als meedenkend adviseur. Wij kunnen adviseren ten aanzien van de haalbaarheid van het project, wij kunnen op basis van een analyse van de locatie, de doelgroep(en), de (markt)ontwikkelingen en de sterke en zwakke punten van het geboden project jou inzicht geven in het proces en wij kunnen daarin optimalisatievoorstellen doen. Onze brede expertise en ervaring biedt daarbij voordeel.
Wat zijn de kosten van vastgoedbeheer?
- Afhankelijk van welke dienst je van ons afneemt bieden wij een prijs op maat aan.
- Voor administratief & financieel beheer rekenen we standaard een percentage van 4% van de huur inclusief service kosten (en in sommige gevallen een vast bedrag).
- Voor technisch beheer rekenen we standaard een percentage van 4% van de huur inclusief service kosten (en in sommige gevallen een vast bedrag).
- Voor beide vormen van beheer (administratief & financieel en technisch beheer samen) rekenen we standaard een percentage van 6,5% van de huur inclusief service kosten.
- Alle genoemde percentages worden vermeerderd met 21% BTW.
- Voor grotere portefeuilles maken we graag afspraken op maat. Informeer via livingutrecht@gmail.com of bel naar +355822627 naar de aantrekkelijke tarieven voor de mogelijkheden.